استارتاپ و شهر هوشمندحوزهژورنالیسم

پادکست چه کاربردی در نشریات حوزوی دارد؟

مدیوم صدا چه نقشی می‌تواند در ژورنالیسم حوزوی داشته باشد؟

پادکست، یک رسانه زنده و فعال است. پادکست، رسانه مخاطبین خاص است.

مهم‌ترین ویژه اینترنت به عنوان یک بستر رسانه‌ای این است که اینترنت قابلیت استفاده از فرمت‌های مختلف رسانه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهد.

نشریات برای ارایه محتوا محدود به متن و تصویر نیستند. حالا آنها می‌توانند از فرمت صوتی استفاده کنند. می‌توانند ویدئو را وارد پروسه ارایه محتوا کنند و می‌توانند از ابزارهای اینفوگرافیک چندرسانه‌ای که ترکیبی از متن و تصویر و صدا و ویدئو که در قالب اسلایدهای اطلاع‌رسان ارایه می‌شود، استفاده کنند.

پادکست به طور خلاصه، یک برنامه رادیویی است که شنیدن آن در هر زمان و مکان برای مخاطب تسهیل شده است.

این روزها، پادکست به فرمتی محبوب برای رسانه‌های جدی تبدیل شده است. تولید و انتشار پادکست زمانی برای وبلاگ‌نویسان بسیار محبوب بود، ولی این روزها، روزنامه‌ها و مجلات نیز برای ارتباط با مخاطبین و ارایه محتوای غنی، به تولید و پخش پادکست رو آورده‌اند.

در این یادداشت کوتاه، نگاهی دارم به کاربردهای پادکست در فضای نشریات حوزوی.

 

انتقال صدای شما 

به طور کلی وقتی در مورد انتقال پیام‌مان به دیگران صحبت می‌کنیم، می‌گوییم «رساندن صدای ما به گوش جهانیان».

به دلیل محدودیت‌های تکنیکی، این «رساندن صدای ما» تاکنون بیشتر از طریق نوشتار بوده. رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی هم دنگ و فنگ‌های و چالش‌های فنی خودشان را دارند و در دسترس همه نیستند. با پیشرفت عجیب و غریب نکتولوژی‌های ارتباطی و اینترنت در ۱۰ سال گذشته، حالا این امکان در اختیار همه، و من‌جمله رسانه‌های تخصصی، قرار گرفته تا بتوانند واقعا «صدا»ی خودشان را از طریق گفتار و آوا در قالب پادکست به گوش همه برسانند.

فرض بر این است که نشریات حوزوی هم مانند سایر مطبوعات به طور ذاتی به دنبال این هستند تا حرف‌شان را به مخاطبین‌شان برسانند.

چکیده و خلاصه خروجی یک نشریه علمی یا ترویجی یا اطلاع‌رسانی، مجلد چاپی است که در اختیار مخاطبین آن قرار می‌گیرد.

زمانی که مجلات می‌خواهند از بستر وب برای گسترش مخاطبین خود استفاده کنند، لازم است که فضای وب را درک کنند و با بلاغت مورد نیاز آن وارد شوند.

زمانی که مجلات می‌خواهند مدیوم صدا و پادکست را برای انتقال پیام‌شان (انتقال صدایشان) استفاده کنند، لازم است که بلاغت خاص تولید پادکست را نیز کسب کنند.

به نظرم، این شرط ورود یک مطبوعه به این فضا است.

 

پادکست چه ارزش افزوده‌ای برای نشریه شما ایجاد می‌کند؟

به طور خلاصه: استفاده از یک مدیوم جدید برای انتقال پیام شما – بهره‌گیری از ویژگی صدا به منظور انتقال بهینه محتوا، در زمانی که سایر مدیوم‌ها جوابگوی نیاز شما نیستند – حرکت کردن با جریان زمانه در تولید محتوا.

تولید پادکست می‌تواند گستره مخاطبین شما را افزایش دهد. پاکست علاوه بر آنکه روی سایت نشریه یا مؤسسه شما شنیده می‌شود، در صورت داشتن سر و شکل فنی و حرفه‌ای مناسب، قابلیت نشر در رسانه‌های دیگر را هم دارد. رادیو معارف، رادیو فرهنگ و شبکه‌های رادیویی اینترنتی می‌توانند بستر مناسبی برای بازنشر تولیدات صوتی شما باشند.

در بین مجلاتی که در قم می‌شناسم، مجله جدیدالانتشار موضوع‌شناسی فقهی (وابسته به مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی) روی تولید پادکست‌های تخصصی با فرمتی ویژه مشغول کار هستند.

 

چه ملزومات فنی برای پادکست نیاز داریم؟

برای میکروفون مناسب برای ضبط پادکست، این سه گزینه را در سه رنج قیمتی مختلف پیشنهاد می‌کنم:

۱. این مدل با قیمت ۶۷۰ هزار تومان (تقریبا جزو ارزان‌ترین میکروفون‌ها)

۲. این مدل کمی حرفه‌ای تر با قیمت ۱.۲۷۰.۰۰۰ تومان

۳. این مدل که یکی از ارزان‌ترین میکروفون‌های رده حرفه‌ای موجود در بازار است، با قیمت ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان.

میکروفون‌های نیومان بسیار حرفه‌ای و گران‌قیمت هستند. این مدل ارزان قیمت را برای کاربرانی که می‌خواهند کار با دستگاه‌های نیومان را تجربه کنند، ولی پول کافی ندارند، درست کرده‌اند.

۴. اگر ۱۶.۴۰۰.۰۰۰ تومان پول اضافی دارید و می‌خواهید جیب‌تان را بتکانید، این مدل حرفه‌ای نیومان را بخرید.

هم قیمت یک پراید است، ولی این اثر هنری کجا و پراید قراضه شرکت سایپا کجا!

می‌گویند وقتی توی این میکروفون صحبت می‌کند، صحبت‌های شما خودش اتوماتیک تبدیل به یک اثر هنری می‌شود!

برای کارت صدا هم یکی از ارزان‌ترین مدل‌ها که برای کار تولید پادکست کارراه‌انداز است، این کارت صدای پاناسونیک است و قیمت آن، ۵۳۰ هزار تومان است.

برای راه‌اندازی یک فضای حرفه‌ای ضبط صدا، نیاز به راه‌اندازی اتاق آکوستیک برای ایزوله کردن فضا و تصحیح فرکانس‌ها و بازگشت فرکانس‌های صدا هست.

خیلی از افرادی که کار صدا انجام می‌دهند، این کار را با حداقل هزینه و با استفاده از تعداد زیادی شانه تخم‌مرغ که در دیوارهای اتاق نصب می‌کنند، انجام می‌دهند.

برای راه‌اندازی اتاق آکوستیک، تجهیزات حرفه‌ای هم وجود دارد که برای یک اتاق ۶ متری، حدود ۳ میلیون تومان و برای یک اتاق ۹ متری، حدود ۴.۵ میلیون تومان تمام می‌شود.

توضیحاتی در مورد برخی تجهیزات در این لینک قابل مشاهده است.

در مورد بقیه تجهیزات، مثل کامپیوتر و پایه دوربین هم که نیازی نیست صحبت شود و فرض را بر این می‌گیریم که وجود دارد.

البته برای کار مجله من نظرم این است که همان میکروفون ارزان‌قیمت و کارت صدای معمولی، جوابگوی کار هست و قیمت مجموع این دو قلم کالا،۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان می‌شود.

منابع آموزشی

یکی از بهترین منابع آموزشی برای نحوه تولید و انتشار پادکست، مجموعه مطالب آموزشی است که در سایت دیجی‌بوک منتشر شده است.

مجموع دروس شامل ۱۳ مطلب را می‌توانید در دیجی‌بوک بخوانید.

 


تا اطلاع ثانوی، پادکست تولید کنید و رستگار شوید! ما را هم در جریان قرار دهید.

اگر برای مشاوره و تولید پادکست برای مجله‌تان نیاز به مشاوره و اجرا داشتید، روی کمک ما می‌توانید حساب کنید. یک ایمیل به ما بزنید: salam@ghomnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا